- Autobedrijven hebben in de eerste negen maanden van het jaar al meer dan een miljoen occasions verkocht.
- Door de coronacrisis reizen mensen volgens branchevereniging BOVAG liever met de auto dan met het OV.
- Daarnaast zorgen chiptekorten voor vertraging van de levering van nieuwe auto’s en zijn mensen vaker aangewezen op een tweedehands.
Autobedrijven verkochten in de eerste drie kwartalen van dit jaar bij elkaar al meer dan 1 miljoen occasions. Daarmee ligt de verkoop van tweedehands auto’s door de vakhandel zo’n 5,5 procent boven het niveau van een jaar eerder, becijferen branchevereniging BOVAG en databureau RDC. Het is voor het eerst dat er voor oktober door garagebedrijven al meer dan 1 miljoen gebruikte auto’s werden verhandeld. Daartegenover staat wel dat het aantal verkochte occasions door particulieren onderling minder werd.
Van alle verkochte occasions door de vakhandel ging het in de meeste gevallen om een benzineauto. Dan gaat het om ruim 8 op de 10 verkochte auto’s. Verder zijn auto’s die zijn uitgerust met een dieselmotor goed voor 10 procent van de markt. Bij de elektrische auto’s steeg het aantal verkochte occasions tot 23.000. Dat waren er in dezelfde periode een jaar eerder nog 9400. Ook de verkoop van plug-in hybride auto’s nam toe, naar 25.000 van 15.000 een jaar eerder.
Coronacrisis
Dat de occasionmarkt aantrekt heeft volgens BOVAG en RDC in meerdere opzichten te maken met de coronacrisis. Sinds de uitbraak van het virus willen mensen liever met de auto dan met het openbaar vervoer reizen. Daarnaast spelen de chiptekorten een rol. Dat zorgt voor vertraging bij de levering van nieuwe auto’s, waarbij een occasion dan als goed alternatief wordt gezien. De verwachting is dat de chiptekorten nog wel enige tijd zullen aanhouden, wat de verkoop van occasions “in de kaart speelt”, aldus BOVAG en RDC.
De verkoop van tweedehands auto’s zonder tussenkomst van de vakhandel nam de afgelopen kwartalen wel af. De 515.000 door particulieren onderling verhandelde auto’s betekende een daling van bijna 9 procent in vergelijking met de periode januari tot en met september vorig jaar. Dealers presteerden daartegenover met een marktaandeel van 26,5 procent beter dan ooit. Tien jaar geleden was het aandeel van de vakdealers steevast rond de 20 procent.